De juiste motorkleding kopen

Motorkleding vervult meerdere functies. Het eerste waar je op moet letten is de veiligheid. Van motorkleding is de voornaamste eis dat deze jou de nodige bescherming biedt bij een aanrijding of valpartij. Ten tweede let je op comfort. De juiste kleding kopen is een compromis maken tussen veiligheid en comfort. Je kijkt hiervoor naar je gebruik. Rij je sportief en loop je een hoog risico? Dan let je meer op veiligheid. Rij je recreatief? Dan kies je een motorpak die meer comfort biedt. Denk aan een tweedelig pak waarbij je, wanneer je van de motor af bent, je jas uit kunt trekken. Rij je voor woon-werkverkeer? Dan kan het zijn dat je nog weer andere eisen aan je kleding stelt. Voor alle omstandigheden koop je andere motorkleding.

Type stof: leer, textiel of kevlar

Er is geschikte kleding voor motorrijders in allerlei uitvoeringen en stoffen. De drie belangrijkste zijn leer, textiel en klaar. Deze laatste is sinds een jaar of 10 een optie in motorkleding. Met name de spijkerbroeken van kevlar zie je veel. Deze lijken op normale spijkerbroeken en zou je ook als je van de motor af bent kunnen dragen. Ideaal dus voor woon-werkverkeer. Kevlar biedt een lagere bescherming tegen vallen dan leer. Ook met koude temperaturen is kevlar niet geschikt. Leer is dan overigens ook minder geschikt. In zo’n geval is kleding van textiel de betere keuze. Ook met koude temperaturen of met regen kan een motorpak van textiel comfort en bescherming bieden.

Recreatieve motorkleding kopen

Recreatieve motorkleding is van stof, vaak met stretch zodat je ook op de motor lekker zit. Tegen de wrijving met vallen is er kevlar in verwerkt. Je kunt deze casual kleding in de vorm van broeken zoals jeans, overhemden, hoodies, truien of bijvoorbeeld jassen kopen. Je ziet dan niet direct dat je een motorpak aan hebt. Misschien ben jij al wel eens een motorrijder tegengekomen die in casual kleding op de motor zat en dat je dacht, “wat onverantwoord”. De kans is groot dat hij veiliger gekleed was dan je gedacht had. Dezelfde veiligheid als leren kleding biedt casual motorkleding echter niet.

Sportieve motorkleding: stuggere pasvorm en betere bescherming

Voor sportieve rijders, bijvoorbeeld voor motorrijden op het circuit, zal een motorpak van leer beter zijn dan een motorpak van kevlar. In dit motorpak heb je door de stugge pasvorm een betere houding bij vallen. Valentino Rossi rijdt niet voor niets met een leren pak. De verbrandingstemperatuur van leer ligt hoger dan dat van stof. Bij sliden is dit van belang. Een normale spijkerbroek zou zo wegbranden door de wrijving. Een kevlar broek biedt bescherming door de laag kevlar die ook een hoge verbrandingstemperatuur heeft. Er is echter nog een voordeel van leer, door de dikte geeft het betere absorptie. Uiteraard is extra bescherming van kunststof nog steeds nodig op cruciale plekken.

Koop extra bescherming

Naast de helm zijn de handschoenen en knee sliders de beste voorbeelden van extra bescherming. Zeker bij sportief gebruik zijn deze net zo belangrijk als de rest van de kleding. Vervang de essentiële onderdelen van kleding voor op de motor tijdig aangezien materiaal veroudert en zijn beschermende eigenschappen verliest. Bij motorkleding staat aangegeven hoe lang het meegaat. Voor leer is onderhoud zeer belangrijk zodat het materiaal niet poreus wordt. Ook de plek van bewaren speelt een rol in de veroudering.

Motorkleding goed vastmaken

Het kan verleidelijk zijn om met lekker weer met de rits van je motorpak open te rijden. Maar de bescherming van het pak is optimaal wanneer je het draagt zoals het ontwikkeld is. Als tijdens een val of aanrijding de rits open is, kan je pak uitgaan tijdens het sliden. Je begrijpt dat je dan helemaal geen bescherming meer hebt. Tijdens het passen van motorkleding, let je erop hoe je deze vindt zitten wanneer deze volledig aan is. Als recreatieve rijder kun je wel een tweedelig pak kiezen zodat je de jas uit kunt doen wanneer je van de motor af bent.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *